CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Followers

Monday, May 10, 2010

Oh Ibu.......

Selamat hari ibu..
buat mak yang tersayang..juga tak lupa buat ibu mertuaku...
sebenarnya sebelum tangan menyentuh keyboard nih...byk benda yg diucapkan..byk yg bermain di kepala...
tapi sekarang..semua dah melayang entah ke mana...lidah dan jari sama2 menjadi kaku...
aku kelu.....
skill menulis yang aku banggakan dulu bagai sudah mati kini..aku bukan lagi seorang penulis yang bijak merungkai jiwa...ayat2 ku kini lebih kepada ayat mati dang kadang-kadang tak tertulis ayat...padanlah sumai aku kata aku x romantik...


mak...sebenarnya banyak yang aku nak beritahu pada mak aku..tapi lidah aku kelu...aku banyak dosa dengan mak aku...aku tau mak sayangkan aku...harap mak maafkan aku..aku bukan nak ambil kesempatan atas kasih sayang mak aku...tapi harap mak ampun kan segala dosa aku...selamat hari ibu mak...mak aku yang sporting, yang gila2 gak macam aku...yang cantik..yang bergaya..yang menjadi kesayangan menantu n bakal menantunya..hahahahhaha
aku ingat lagi dulu......kalau aku nak periksa, aku akan minta mak bacakan surah yasin kat rumah..aku akan mintakan mak doakan aku..aku selalu minta macam tu sejak aku sekolah rendah sampai sekolah menengah...aku di dewan berjuang menjawab periksa..mak di rumah bertawakal doakan aku....tapi bila aku dah masuk U, dah kahwin..aku dah x minta mak buat mcm tu bila aku nak periksa...kenapa? bukan aku dah xnak restu mak ..tapi sebenarnya aku dah terlupa apa yang aku selalu minta mak buat dulu..lagipun aku malu..huhuh kenapa dengan aku..begitu pantas aku berubah mengatasi masa..padanlah aku cepat nampak tua... aku sedar...mungkin makin hari demi hari..mak semakin terasa kehilangan aku...kerana perubahan aku....ye...kalau boleh aku juga x ingin berubah....kerana aku juga kekadang terasa bagai kehilangan juga..
mak...mak akur bila aku kini bukan lagi miliknya seperti dulu..kini aku dah berkahwin...masa raya...masa cuti dan segalanya x dapat aku berikan padanya seperti dulu....perasaan aku...x dapat aku tumpukan, curahkan padanya seperti dulu..aku tahu mak rasa kehilangan..sudahlah aku SEORANG sahaja anak perempuannya..mak..maafkan aku...walau apapun yang berlaku..hati anakmu ini x pernah berubah...walau apapun yang berlaku...hatiku untukmu....huhuhuhuh gua sedey.....
aku ingat lagi dulu...mak x izinkan aku sambung belajar di mana2 ketika zaman persekolahan..asarama penuh ke...MRSM ke..mak x benarkan...sehinggalah masuk U,baru mak relakan aku pergi..dulu..rama yang bising dengan mak..kenapa buat macam tu....x siapa faham perasaan mak....nasib baik abah sokong mak..kini bila aku bakal jadi seorang ibu...aku mulai sedar mengapa..mak ingin berada bersama-sama anaknya selama yang boleh,,kasih sayangnya pada anak2 jauh..tinggi...dalam... dalam percaturan mak dan aku sendiri..seorang anak itu akan menjadi milik ibunya paling lama pun sehingga umur 18 tahun....selepas tu terpaksalah dilepaskan supaya dapat sambung pelajaran(takkan ke puncak gading pun nak dihalang walaupun berat) ataupun berkahwin....seandainya sebelum sampai umur 18 tahun anak dah berpisah dengan ibu...maknaya berapa lamalah masa yang dihabiskan bersama-sama anaknya...sedangkan pasangannya anaknya nanti akan bersama dengan anaknya lebih lama kalau berkekalan..ralau hati seorang ibu..hati aku juga.....no argument..lain oranglain pendapat..ini pendapat kami berdua..aku x pasti adakah aku akan apply benda yang sama pada anak2 ku nanti..tapi yang pastu....seoarang ibu x ingin berpisah dengan anaknya..
bayak kenangan bersama mak yang terpendam di hatiku..tapi biarlah kami berdua simpan....ketekunan mak mendidik aku sewaktu kecil...sifat jati diri yang mak berikan padaku...yang membuatkan aku sentiasa bagun semula setelah jatuh biarpun aku nampak lembik di mata kasar...segala-galanya adalah hasil campur aduk didikan mak..dan abah juga...aku ingat lagi abah pernah berkata pada suamiku dahulu...sifat aku adalah sama seperti ibuku....ya..mungkin juga betul..tapi ada yang tidak...mak penyabar..aku panas baran..mak lembut dan memahami orangnya...aku kasar, dan aku x memahami perasaan org lain..aku malas nak ambil tahu perasaaan orang lain...aku lebih pentingkan diri...aku suka mememndam masalah dalam kepala aku hinggalah meletup...aku jarang mengadu masalah hinggalah meletup..mak penuh emosi..aku juga...tapi aku ego dengan emosiku...suami aku kata aku keras kepala..ya...kami berdua(aku n suamiku sama2 keras kepala), tapi mak..nampak je keras...tapi lembut,,,mak...et sayang mak..
ini untuk mak..
sebenarnya banyak yang et nak britau mak....et rindukan mak...tapi nak balik kampung dalam keadaan perut memboyot ni...et rasa x larat plak...et malas nak ambil cuti...tapi et betul rindukan mak...bukan saja mak..adik2 n abah pun et rindu jugak...et takut juga kalau et terbersalin awal...et harap et dapat jumpa semua sebelum bersalin..et takut juga kalau kalah masa bersalin nanti...mak...et minta maaf dan ampun pada mak atas segala dosa yang et pernah lakukan pada mak selama ni...

Ibu mertuaku
Ibu mertuaku seorang yang penyabar...itulah sifat yang aku kagum dengannya....dia sabar dgn kerenah anak menantunya....dia lembut dalam mendidik anaknya..dia menjadipendengar yang setia pada anaknya...dia x mudah melatah atas kesalahan dan kesilapan yang dilakukan anak menantunya....
penyabarnya beliau sukar ditafsirkan...dan aku tahu aku tak akan mampu menjadi sepertinya...tak banyak yang mampu aku ucapkan kerana aku tak mampu luahkan...

Selamat hari Ibu buat ibu-ibuku...dan seluruh ibu(bukan 'ibu ayam') di dunia.....

0 comments: