CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Followers

Monday, November 28, 2011

SURAT TERBUKA KEPADA MEREKA YG BERKENAAN

Kepada : Yang Berkenaan

Tuan/Puan.

Sukar untuk saya memulakan bicara yg terbuku sekian lama di dalam hati.Saya percaya, apa yg sy rasakan ni bukan hanya bermain di fikiran saya semata2 tetapi juga di fikiran hampir setiap ibu2 di dunia ini, khususnya di bumi Malaysia ini.

Saya sebagai ibu muda SGT berasa rungsing dengan gejala sosial yg semakin menjadi-jadi pd masa kini.kalau dulu tidaklah seteruk ini, tapi kini, masih peringkat tadika pun anak2 dah jadi mcm2. belum lagi ketika sekolah rendah apatah lagi sekolah menengah. Ramai yang mengatakan ini adalah akibat pengaruh rakan sebaya, fakta ini tidaklah saya nafikan. tapi setelah saya renung dan tenung, punca utama kepada masalh ini adalah kerna kurangnya perhatian dari bu bapa. Bagaimana nak beri sepenuh perhatian andai sedari bayi lagi anak2 hanya dapat bertemu ibu bapa mereka sekita 2-4 jam sehari? Manakan tidak, kalau dah sebelum subuh keluar rumah untuk bekerja, balik kerumah selepas ditambah dengan traffic jam,adalah sekita pkl 8 mlm. mkn2, pkl 10 abu ayah dah penat n ngantuk..anak2 pn perlu tido..so antara pkl 8-10 tu sembang2 dgn anak2 skjp..tanya itu ini lebih kurang, peluk cium muah2..TIDO.jadi sepanjang pagi hingga petang, tugas beri perhatian diserahkan bulat2 pada b9ibik, cikgu @ klu anak2 dh pandai berdikari, pandai2 lah jagi diri kt rumah yer. ANAK2 JADI MANGSA KURANG PEMANTAUAN!!. ada ibu bapa yg berasakan cara paling baik adalah menghantar anak2 ke sekolah berasrama seawal usia 7 thn dengan alasan untuk kebaikan anak2 supaya mendapat perhatian dan pendidikan sempurna terutamanya pendidikan rohani. semua ibu bapa mahukan yang terbaik untuk anak2 tapi adalakalnya langkah yang diambil SUMBANG! bagi saya tindakan seperti itu adalah seperti menyerahkan tanggungjawab mendidik anak2 pada guru2supaya ibu bapa tidak bimbang! jadi amanah Allah itu ditugaskan kpd org lain.

PAnjang jela saya berbicara...pokok cerita saya adalah perlunya perhatian penuh terutamnya dari ibu untuk anak2 dirmah untuk mengelakkan gejala sosial pada masa hadapan. ini x akan tercapai kalau ibu2 turut turun ke pejabat dari pg hingga petang. untuk menyarankan ibu2 berhenti kerja adalah perkara yg sukar disebvabkan oleh tubtutan dan tekanan ekonomi pada masa kini. JADI.....cadangan saya kepada pihak berwajib ialah memberi pilihan kepada ibu2 untuk bekerja di @ dari RUMAH tanpa syarat.kalau di pejabat juga ibu2 buat kerja yg sama, jadi apa kata kerja2 itu di buat dirumah dan dihantar melalui email @ hadir ke pejabat sekejap sahaja setiap hari untuk menyerahkan dokumen yang berkenaan. ini bukan shj memberi keuntungan kepada sebelah pihak, malah organisasi tersebut juga dpat menjimatkan elektrik, air dan sebagainya. bila ibu2 berasda dirumah...anak2 mereka akan mendapat perhatian yang sepenuhnya..maka, pihak pertama yang harus memulakan langkah ini adalah kakitangan awam..apa kata PM?


dari hamba
penjawat awam

2 comments:

mybabysbucket said...

terbaik !!! patut kena panggil ibu2 yg bekerjaya utk sign benda ni n hantar pada majikan masing.. :)

mozas shop online said...

betul2